מה גרם לקריסה של וואטסאפ?

/ / ניוזלטר

רק לא מזמן הוואטסאפ קרס ויחד אתו חלק גדול מהתקשורת שלנו, קיבלנו תזכורת לכך שאנחנו חיים בעולם וירטואלי. הרבה תהיות והשערות הועלו בהקשר לתקלה שהתרחשה אצל ענקית הטכנולוגיה פייסבוק – שקנתה את וואטסאפ לפני כשבע שנים. אנחנו כאן בהדרניוז נסקור עבורכם ארבע השערות מרכזיות.

  1. תקלה מחוץ לחברה – השרתים של וואטסאפ ככל הנראה, מתארחים באחת מחוות השרתים של חברות המעניקות שירות שרתים לחברות גדולות. תקלה שמקורה בחוות השרתים, יכולה לגרום לנפילה בזמינות וואטסאפ. יש תקדים לאירועים מסוג זה. למשל, רק בשנה שעברה, תקלה בשרתי אמזון הפילה אתרים ענקיים כדוגמת: Vine, AirBNB ועוד, המתארחים בשרתים שלה.
  2. מתקפת האקרים – מתקפת מניעת שירות מבוזרת, מהסוג שמבצעים האקרים וארגונים דוגמת אנונימוס ויחידות ההאקרים עוינים המשתייכים למדינות שונות מסביב לעולם. מתקפה מסוג כזה עובדת בצורה של שליחת מספר גדול של בקשות מידע חסרות תכלית, בעת ובעונה אחת, ללא הפסקה במטרה לתקוע את האתר ולהקשות עליו לעבוד.
  3. עומס – לפעמים, אירועים גדולים גורמים למשתמשים רבים להתרכז באתר או שירות מסוים, עד שהוא מתקשה לעמוד בעומס. תקלות מסוג זה נפוצות במיוחד, רק לפני זמן קצר כאשר היה צריך לעדכן את התו הירוק באתר של משרד הבריאות, העומס הרב של הפניות גרם לשירות להיות לא זמין עבור רבים.
  4. טעות אנוש – כאשר מעדכנים את תוכנת ההפעלה של החברה (דבר שקורה באופן שוטף), הזנת קוד לא תקין עם תו מיותר, חסר או שגוי עלול להפיל את כל התוכנה שמספקת את השירות. תקלה זו יחסית נפוצה בפייסבוק, שהמדיניות שלה מעודדת את העובדים לחדש וליזום מעצמם, כחלק מהשיפור והלמידה ללא הפסקה שחרטה על דגלה.

במקרה שלנו, התרחיש האחרון הוא ככל הנראה הסביר ביותר והקרוב לסיבה האמיתית. הוא מספק הסבר לקריסת שרתי החברה, שבדרך כלל רגילים להתמודד עם עומס גדול של מאות מיליוני משתמשים מחוברים ברחבי העולם. וככל הידוע לנו החברה לא הייתה קרבן למתקפת עומס מכוונת או מקרית, מה גם שאף האקר או ארגון עוין לא טען שמתקפה בוצעה מכיוונו. לחברה לקח בערך שלוש שעות לתקן את הבעיה ולהחזיר את השירות – פרק זמן שנחשב ללא סביר עבור שירותים פופולאריים כל כך.

אבל מה שאנחנו לוקחים מהסיפור, הוא את השקט שהוענק לנו לפרק זמן חריג, באמצע השבוע. והזכיר לנו שהתקשורת הכי בטוחה ואמינה היא עדיין – מפה לאוזן.

You must be logged in to post a comment.